12 Februari 2010

perubahan pandangan saya terhadap paul satre-pendirian eksistensialisme

walaupun paul satre telah menganggap dirinya pencipta eksistensialisme,tapi terdapat beberapa orang ahli falsafah lagi layak daripadanya.

hal ini disebabkan paul satre telah jatuh dalam lubang kesedihan dan kehampaan yang terlalu dalam sehingga menyusahkan diri sendiri.


penemu ahli falsafah eksisitensialisme telah membuka jalan setelah jatuh dalam kehampaan terhadap hakikat kehidupan.

iaitu:memikul tanggungjawab dan menjaga kebajikan dan keamalan orang lain.

saya telah mengetahui semua ini daripada sebuah buku falsafah sejak kebelakangan ini.

saya berasa syukur kerana telah menemui jalan penyelesaian bagi keadaan yang dihadapi oleh paul satre.


selain itu,ajaran dan pendidikan buddha juga bersesuaian untuk saya dalam penyelesaian hati yang terlalu suka membuat pembezaan daripada penyatuan.

jadi,saya akan meneruskan perjalanan saya dengan tabah hati dan lebih bermakna daripada masa lalu.

saya janji pada diri sendiri!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan