10 Jun 2009

kursus abhidhamma-bahagian ketiga!

hati 'shuo' membantu hati dalam proses membantu hati mengenali sasaran.
hati 'shuo' tidak akan dilahirkan jika tiada hati,manakala hati juga tidak dapat lahir berdikari jika berpisah dengan hati 'shuo'.
walaupun mereka saling bergantung,akan tetapi hati dianggap paling penting kerana semua hati 'shou' mesti bergantung kepada hati,sebagai pemangkin dalam proses mengenali sasaran.
hubungan merek seperti:hubungan antara raja dengan pengikutnya-apabila kelahiran hati berlaku,hati tidak mungkin dilahir secara berdikari,sebaliknya hati diteman oleh hati 'shuo'.

terdapat 2 cara mengkaji semua hati 'shuo' iaitu:'sampayoganaya' dan 'sangahamaya'.
cara pertama menggunakan hati 'shuo'sebagai permulaan,lalu mencari hubungan antara setiap hati 'shuo' dengan hati.
cara kedua pula menggunakan hati sebai permulaan,lalu mengkaji sifat berkerjasama setiap hati dengan hati 'shuo'.
jadi,hati 'shuo' muncul dan hilang bersama hati.
hati 'shuo' bersama hati mengambil satu sasaran yang sama.
hati 'shuo' mempunyai temapat pergantungan yang sama.

52 hati 'shuo' dibahagi kepada 4 jenis:
tujuh 'bian' segala hati hati shuo,enam campuran hati 'shuo',empat belas hati 'shuo' buruh dan dua puluh lima hati 'shuo' cantik
tujuh 'bian' segala hati hati 'shuo' ialah:sentuh,rasa,fikir,'si',satu alam,akar nyawa mental dan 'zuo yi'.

segala 'tong' hati 'shuo' dibahagi kepada dua jenis iaitu:
tujuh 'bian' segala hati hati 'shuo' dan enam campuran hati 'shuo'.
segala di sini membawa maksud bersama-sama dengan yang lain untuk sama-sama memiliknya.
bagi hati cantik,hati bukan cantik ialah yang lain.
jadi 13 'tong' segala hati 'shuo' ialah pemilik bersama-sama hati cantik dengan yang tidak cantik.
nilai moralnya ditentukan oleh hati 'shuo' lain yang sama hidup dengan hati,terutamnya akar dan sebab yang berhubungkait dengannya.
nilai moralnya akan berubah jika perubahan hati baik kepada hati tidak baik.

segala 'tong' hati 'shuo' adalah asas kepada segala hati-seperti:peranan air dalam minuman kopi,teh dan oren.
semua hati ini melaksanakan fungsi yang asas lagi penting proses mengenali sasaran.
kalau kekurangan hati ini,proses mengenali sasaran tidak mungkin berlaku.

rasa merupakan hati 'shuo' yang bersasaran dengan perasaan dan pengalaman-gembir,pahit dan tanpa perasaan.
ciri-cirinya ialah perasaan.
fungsinya ialah menikmati sebab gembira.
keadaan rasa ialah menimbukan keadaan berhubungkait dengan mental yang gembira.
sebab dalam rasa ialah perasaan gembira semasa 'din'.

ciri-ciri fikir - measa kualiti sasaran.
fungsi -membuat tanda untuk menjadi ingat supaya mengenalinya pada masa depan.
keadaan - mengkaji sasaran dengan ciri-ciri yang diketahui pada masa lampau.
sebab - sasaran yang akan muncul.
proses ini seperti:tukang kayu membuat tanda pada kayu demi lebih mudah mengenalpasti jenis kayu tersebut.

'xi' melaksanakan kerja mengenali proses 'shi'.
ciri-ciri 'xi' - keadaan rela.
fungsi - mengumpul 'yen'.
keadaan - membei tunjuk ajar supaya berkerjasama.
sebab - cara berhubungkait.
ibarat-abang bukan sendiri mengingati isi buku tersebut,dia menyuruh adiknya juga berbuat demikian.
jadi,'xi' ini merupakan sebab utama 'yen' dicipta.
kerana baik buruknya sesuatu tindakan ditentukan oleh "xi".

keadaan satu alam merupakan hati bergabung dengan sasaran.
hati ini membolehkan seseorang lebih bertumpu pada sesuatu sasaran.
ciri-ciri - tidak kelam kabut.
fungsi - cara berhubungkait bersatu.
keadaan - tenang dan senyap.
sebab - gembira.

enam campuran hati 'shuo' dibahagi kepada 6 jenis iaitu:cari,bela,menyelesaikan,meningkatkan usaha,gembira dan nafsu.
campuran ini bermaksud 6 jenis hati ini sama dengan segala hati"zhuo"-nilai moral dapat ditukari.
perbezaannya ialah:ia hanya muncul di sesetengah jenis hati.

ciri-ciri mengatasi - memastikan.
fungsi - tidak tukar-tukar.
keadaan-keadaan pasti dalam membuat keputusan.
sebab - peristiwa yang dikehendaki membuat pilihan.
ia diibaratkan seperti:tiang batu.

ciri-ciri meningkatkan usaha - sokongan,berusaha dan bertenaga.
fungsi - menyokong dan menstabilkan berkaitan dengan mental.
keadaan - tidak putus asa.
sebab - takut dan perasaan paksaan atau peristiwa yang mampu menggalakkan meningkatkan usaha.

ciri-ciri gembira - menyebabkan gembira.
fungsi - menyebabkan badan dan hati segar.
keadaan -gembira(badan dengan hati.)
sebab - mental dan fizikal-sasaran ,sasaran+tempat bergantung+sentuhan.

nafsu untuk bertindak atau mahu mencapai kejayaan.
nafsu ini dibahagi tamak yang buruk dan nafsu tamak.
dua jenis pertama adalah masih belum tentu.
dua jenis kemudian adalah tidak baik.
ciri-ciri - nafsu untuk bertiindak.
fungsi - mencari sasaran.
keadaan - sasaran yang diperlukan.
sebab - sasaran yang diharapkan.
ini diibarat menggunakan tangan hati supaya mencapai sasaran.

inilah yang saya mahu beritahu anda semua.
sekian terima kasih!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan