09 Jun 2009

sifat dalaman saya......

dalam khusus buddha yang saya hadiri,saya mengtahui saya ialah seseorang yang suka berfikir dan mengikut arahan menerusi soalan sifat dalaman.

ciri-ciri baik ialah:
taat setia dalam bidang kerja,mematuhi undang-undang.
peka terhadap isu-isu semasa,perasaan deria yang kuat.
mengejar kecemerlangan.
menggunakan cara atau kaedah yang betul dalam melaksanakan sesuatu kerja.
selalu mennya soalan yang berfikiran mantang.

ciri-ciri buruk ialah:
permintaan rohani susah dipenuhi.
mengejar kesempurnaan.
susah mahu hidup bersama dan berhadapan dengan orang jenis ini.
terlalu memerhatikan perkara remeh dan kecil.
terlalu serious dan membuat taksiran dengan cepat.
mengambil tindakan dengan perlahan dan mudah dicederakan.

sebenarnya,4 pilihan yang dinyatakan tersebut amat mencabarkan.
kerana saya mendapati ada 2 pilihan yang hampir dengan sifat saya.
oleh itu,sifat dalaman pilihan kedua saya ialah suka mengokong dan mengawal orang.

sifat-sifat dalaman lain ialah:
suka berkawan,berhubung dan mudah dipengaruhi.
sifat taat setia dan stabil.

sifat-sifat di atas adalah berkaitan dengan ajaran buddha dalam jenis hati di dunia nafsu.
sifat suka mengokong dan mengawal orang berhubung dengan akarhati mudah marah.
sifat suka berkawan,berhubung dan mudah dipengaruhi berhubung dengan akar hati kurang akal.
sifat taat setia dan stabil berhubung dengan akar hati tamak.

inilah yang saya mahu beritahu sekarang.
sekian terima kasih.
tajuk ini akan bersambung pada 11 jun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan