09 Jun 2009

kursus adhidamma di persatuan agama penganut buddha shakyamurni,sibu-bahagian 2.

hati tamak dalam 12 biji hati tidak baik mempunyai 8 biji akar hati tamak,2 biji mudah marah dan 2 biji kurang akal.
dalam akar hati tamak pastilah hati kurang akal mengikutinya di belakang.
akar hati tamak ni boleh dari peringkat keinginan atau ketamakan yang kuat hingga kesukaan yang rendah.

8 biji akar hati tamak ini dibahagi dengan tiga prinsip:
apakah perasaan akar hati ini?-gembira atau tanpa perasaan.
adakah akar hati ini berhubungan dengan pendapat yang salah arah.
adakah akar hati ini diadakan semasa dorongan dari segi dalaman atau luaran dan orang lain atau secara semula jadi.
perasaan gembira dan tidak gembira dan tidak pahit tidak boleh dipisahkan dengan akar hati tamak.
pendapat yang salah arah merupakan kepencayaan,pendapat dan sebagainya yang kurang benar.
hati tamak yang paling kuat pengaruhnya ialah hati tamak yang membawa perasaan gembira,berhubung kait dengan pendapat yang salah dan bertindak secara semula jadi.

2 akar biji hati mudah marah dibahagi dengan 2 bahagian:
akar hati ini mempunyai perasaan pahit.
akar hati ini berhubungan dengan sikap benci.
adakah akar hati ini diadakan semasa dorongan dari segi dalaman atau luaran dan orang lain.
sikap benci boleh dibahagi kepada pelbagai peringkat perasaan kurang senang hatiiaitu dari perasaan marah yang kuat kepada perasaan resah yang lemah.
sikap benci membawa maksud serang.
jadi,sikap ini merupakan siakp membatal,mencerobohi dan sebagainya.
perasaan pahit tidak boleh dipisahkan dengan unsur kurang senang hati.

akar hati yang kurang akal mempunyai dua jenis:
berhubung kait dengan keadaan syak.
berhubung kait dengan keadaan tidak tenang.
perasaan akar hati kurang akal ini ialah tanpa perasaan iaitu perasaan tidak gembira dan tidak pahit.
apabila hati dikepungi oleh syak,hati tidak dapat membuat keputusan yang positif atau negatif.
keadaan syak berlaku disebabkan campuran pemikiran yang keliru dan kekurangan akal untuk menyelesaikan masalah.
2 keadaan ini disebabkan oleh kebodohan,syak dan tidak dapat membuat keputusan dengan cepat.
keadaan tidak tenang ialah keadaan apabila hati tidak tenang dan resah.

hati kurang akal terdapat dalam semua 12 jenis hati tidak baik.
tetapi 'satti' dalam 11 jenis hati tidak baik ini lebih lemah dan fungsinya kurang penting dengan hati yang berada dalam keadaan tidak tenang.

dalam 18 hati tiada sebab terdapat 7 biji hati balasan kurang baik,8 biji balasan baik tiada sebab dan 3 biji tiada sebab dan balasan dan 'yen'.
hati tiada sebab tidak mempunyai sebarang sebab kurang baik iaitu:tamak,mudah marah dan kurang akal.
hati ini juga tidak mempunyai sebarang akal cantik iaitu:tidak tamak ,tidak mudah marah dan tidak kurang akal.
hati tiada sebab lebih lemah daripada hati bersebab kerana sebab membantu kestabilan.

hati balasan tidak baik bukan dirinya tidak baik.
dalam segi 'yen',semua ini adalah tiada baik atau tidak baik.
tidak baik ini disebabkan oleh balasan dari 'yen'.
jadi,tidak baik bukan digunakan untuk menyifarkan hati tersebut,sebaliknya menyifarkan 'yen' yang melahirkan hati balasan tidak baik.

dalam balasan tidak baik dan baik bergantung kepada kenalan mata,hidung,lidah dan badan.
4 deria rasa pertama adalah lebih lemah daripada deria rasa badan kerana perbezaaan langgaran warna,bunyi,wangi dan rasa dengan kenalan adalah lebih lemah.
langgran yang kuat iaitu:langgaran warna,bunyi,wangi dan rasa dengan badan adalah kuat,jadi perasaan yang timbul ialah pahit.
bagi yang langgaran yang lemah,perasaan tanpa rasa ditimbulkan.

contohnya:warna melanggar akar mata,hati pertukaran arah akan lahir.
kemudian yang lahir ialah kenalan mata yang mampu melihat warna tersebut.
lihat ini hanya kekal satu tiba kenalan hati.
hampir seratus juta tiba kenalan hati diadakan dalam sesaat.

kemudian hati terima terlahir.
selepas itu,hati periksa akan lahir.
fungsinya ialah memeriksa proses kenalan dan terima sesuatu matlamat.

secara ringkas,proses perjalanan lima pintu hati:
hati pertukaran arah---hati kenalan---hati terima---hati periksa.
proses lima pintu hati hanya menukarkan arah sesuatu matlamat,tetapi tidak mengenali matlamat.
kerana matlamat dikenali oleh hati kenalan,kenalan diterima oleh hati terima dan penyerimaan diperiksa oleh hati periksa.
kemudian matlamat dipastikan oleh hati pasti.
hati pasti dalam perjalanan 5 pintu hati akan lahir selepas hati periksa.
tetapi,hati pasti digantikan kepada pertukaran pintu 'yi' dalam perjalanan 'yi' pintu hati.
inilah perbezaan proses lima perjalanan hati dengan perjalanan hati 'yi'.

perbezaan balasan kurang baik dengan balasan baik ialah:
hati balasan baik mempunyai lebih satu hati iaitu:hati periksa yang gembira.
perasaan kenalan badan dalam hati balasan baik tiada sebab ialah gembira.

hati tidak sebab dan balasan dan 'yen' hanya melaksanakan fungsi sahaja.
ia tidak berkaitan dalam melahirkan "yen" atau balasan "yen".

hati tiada sebab,balasan dan 'yen' dibahagikan kepada 3 jenis iaitu:
lima pertukaran pintu hati.
prtukaran pintu hati 'yi'.
hati lahir ketawa.
hati pasti dalam perjalanan 5 pintu hati akan lahir selepas hati periksa.
tetapi,hati pasti digantikan oleh pertukaran pintu 'yi' dalam perjalanan 'yi' pintu hati.

hati lahir ketawa mempunyai perasaan gembira.
hati ini khasnya dimiliki oleh 'aloha','fo' dan 'pi zi fo'.
fungsinya ialah menyebabkan 'aloha' ketawa apabila berhadapan dengan peristiwa atau kebendaan di dunia nafsu.

hati cantik meliputi segalanya hati baik,hati balasan baik dan hati tiada balasan dan 'yen' kecuali hati tidak baik dan hati tiada sebab.
jadi,maksud cantik lebih luas daripada maksud baik.
hati cantik mempunyai 24 hati nafsu,semua hati dunia warna,semua hati dunia tiada warna dan hati di luar dunia.
yang tiada dalam lingkungan hati cantik adalah hati tidak cantik.

hati baik dunia nafsu ada 8 biji.
hati ini dibahagi dengan 3 prinsip iaitu:
rasa ada pada hati ini ialah gembira dan tanpa perasaan.
hati ini dikaitan dengan akal.
hati ini adalah semula jadi atau ada dorongan.
hati ini adalah semula jadi mengakibatkan seseorang itu membantu orang secara automatik kerana ada makanan yang mencukupi,udara segar dan 'yen' pada hayat lepas.
hati ini mempunyai sebab iaitu:tiada tamak,tidak mudah marah dan tidak kurang akal.

hati ini juga dipanggil baik tau berkat kerana ia memperhentikan kemurungan dan membawa balasan baik.
apabila manusia dan pelajar "shen" sedang membuat perbuatan badan dan mulut yang baik,hati ini akan dilahirkan.
'aloha' tiada hati ini kerana hati ini tidak ditentukan oleh baik dengan tidak baik.

selain itu,8 biji hati balasan di dunia nafsu dan 8 hati tiada balasan dan 'yen' adalah sama prinsip dengan hati baik di dunia nafsu.

hati balasan baik ada;ah balasan kepada hati baik.
perbezaan antara hati balasan baik dengan hati baik tiada sebab ialah hati balasan baik ada sebab.
hati balasan baik yang ada dan tiada sebab sama-sama adalah dilahirkan oleh 8 biji hati baik.
cuma berbeza dari segi kualiti dan fungsinya.

hati tiada balasan dan 'yen' yang ada sebab di dunia nafsu hanya dilahirkan di kalangan 'aloha' dan 'fo'.
hati ini dinamakan bergini kerana mereka hanya melaksanakan kerja dan tugas mereka dan tidak meninggalkan sebarang tenaga 'yen'.
ini adalah kerana mereka telah menghapuskan sebab kitaran hitidak cerah dan keinginan cinta.
jadi,mereka hanya melaksanakan tugas dan budi baik mereka tidak mendatangkan balasan.

sekian terima kasih!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan